Emma är Christian Ahlmanns högra hand

Postat den:2012-11-20 @ 18:00:00 | Allmänt | Kommentarer (0)

 
 
I samband med intervjuerna till vårt kommande Ridol-reportage, om paret Christian Ahlmann och Judy-Ann Melchior, träffade vi den svenska hästskötaren Emma Lindgren. Hon har ett viktigt och ansvarsfyllt jobb i Christians tyska tävlingsteam.
 

Hur fick du jobbet som groom hos Christian Ahlmann, och vad hade du gjort innan du kom hit?
- Det var faktiskt genom andra hästskötare som jag fick första kontakten som ledde till jobbet här hos Christian. Redan efter studenten började jag jobba som hästskötare. Under årens lopp har jag bland annat varit hos Royne Zettermann och hos Piet Raijmakers. Under nio års tid har jag skött tävlingshästar och då har jag faktiskt varit utan egen häst.

Hur ser en normal vecka ut för dig?
- Jag är hemma på anläggningen i tyska Marl ungefär två dagar i veckan, resten av tiden tillbringar jag antingen i lastbilen eller på tävlingsplatserna. Jag kör nämligen ensam alla Christians hästar till tävlingar världen över. Dessutom står jag för mycket av planeringen och packar allt, allt, allt som ska med till tävlingar. Christian litar på att jag fixar det och överlåter väldigt mycket ansvar till mig. Jag har med andra ord lärt mig exakt hur han vill ha det. Jag gillar verkligen att arbetet är så fritt och varierande.

Att köra själv med väldigt värdefulla hästar låter som ett stort ansvar. Är du aldrig nervös?
- I början var jag självklart lite rädd, men ofta har jag kontakt med andra hästskötare som också kör till samma tävlingar. Många gånger planerar jag hur resan ska läggas upp ihop med dem. Jag har till exempel väldigt god kontakt med Malin Baryards hästskötare, Sara, som ofta åker till samma ställen som vi. Det känns tryggt!

Hur många hästar sköter du och vilken är din favorit?
- Jag har tio tävlingshästar och några unghästar, men Taloubet Z är bästa hästen att sköta. Han är som en hund. Vi har dessutom fått en speciell relation eftersom han har blivit omhändertagen av mig sedan han kom hit. Man märker aldrig att han är hingst, han håller sig väldigt lugn, vilket är trevligt när man ska hantera honom själv på tävlingar.

Hur är Christian att arbeta med, som person?
- Christian har ibland lite dålig koll om jag ska vara ärlig. Det händer att han kommer till mig och frågar vilken tävling vi ska till den kommande helgen. Planeringen är med andra ord inte alltid så bra. Det är ofta jag som får ta tag i och organisera tävlingarna. Han har självklart mycket att tänka på, men samtidigt vill jag inte kalla honom slarvig. Han är snarare glömsk.

Han verkar ha ett fullspäckat schema, hinner han med något annat än hästar?
- Ja, får han en stund över kan han mycket väl slå sig ner i närmsta stol och kolla Facebook i mobilen. Dessutom får han ibland för sig att spela golf på gräset bakom ridhuset. Han tar sig tid, med andra ord.

Vad är favoritprylen att ha med på tävling?
- Eftersom Christian är försiktig med liniment och kylgelé numera (efter dopningsavstängningen efter OS i Hongkong, reds anm.) har vi bara "ice-packs" eller "cold-packs" på benen efter hoppning, både på tävling och hemma. Det är lite större benskydd som är fyllda med is. Dessa kyler otroligt effektivt fram till att isen har smällt till vatten. Det enda negativa med dem är att de kräver ett eget litet frysskåp som vi måste ha med oss på tävlingar, där de kan förvaras.

En vanlig dag i stallet
6.30: Hästarna fodras.
7.00: Hästskötarna börjar jobba. Boxarna mockas och hästarna tas ut i skrittmaskinen i 30-40 minuter.
8.30 - 9.00: Alla som jobbar i stallet äter frukost.
9.00: Hästarna börjar göras i ordning inför sina ridpass, en och en rids de fram i cirka 10-15 minuter innan Christian själv sitter upp. De bästa hästarna rids ungefär en timme och de övriga 45 minuter.
12.00: Lunch.
Under eftermiddagen fortsätter hästarna att arbetas, en del av dem rids två gånger om dagen. De hästar som är klara släpps ut i hagen eller promeneras av hästskötare.
18.00: Alla sysslor ska vara klara och dagen avslutas.


Kommentarer
Namn:
VIP?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Tillbaka till startsidan